Ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa to poważny i powszechny problem, który dotyka coraz młodszych ludzi. Coraz częściej zaliczane są do chorób cywilizacyjnych, bo ich głównymi sprzymierzeńcami to siedzący tryb życia, stres, brak aktywności fizycznej czy otyłość. Bóle pleców mogą mieć bardzo różne przyczyny. Przed przystąpieniem do terapii należy je dokładnie rozpoznać, ponieważ błędnie dobrana terapia może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Najczęstsze przyczyny bólu kręgosłupa to uszkodzenia krążka międzykręgowego (zwanego dyskiem) i zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, do pozostałych możemy zaliczyć choroby i deformacje wrodzone, choroby reumatyczne, stany zapalne, stany pourazowe i pooperacyjne kręgosłupa. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że ból pleców bywa niekiedy tylko sygnałem, wskazującym na schorzenie nie mające z kręgosłupem żadnego związku (choroby narządów wewnętrznych) bądź będące poważną patologią kręgosłupa (np. choroba nowotworowa).

ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa jest bardzo szerokim pojęciem – obejmuje zarówno odcinek szyjny, piersiowy i lędźwiowo-krzyżowy. Objawy zależą od miejsca wystąpienia zmian zwyrodnieniowych czy przemieszczenia się krążka międzykręgowego:

• bóle miejscowe nasilające się początkowo po wysiłku z czasem przy każdym ruchu i w spoczynku
  • bóle promieniujące (do pachwin, bioder, pośladków, łydek, pięty, dużego palca od stopy, do klatki piersiowej, dłoni, barków, łopatek, głowy i twarzy) uzależnione od miejsca ucisku korzenia nerwowego (przez przemieszczający się dysk lub wyrośla kostne)
  • zaniki mięśniowe związane z uciskiem nerwów na poziomie kręgosłupa (opadająca stopa, osłabienie zgięcia w biodrze, osłabienie chwytu).

Ból kręgosłupa – najczęstsze przypadki:

kręgosłup szyjny

• dyskopatia
  • rwa ramienna
  • uraz biczowy kręgosłupa szyjnego po wypadkach komunikacyjnych – whiplash
  • cierpnięcia, mrowienia, drętwienia palców ręki
  • bóle, zawroty głowy
  • stresujących momentach w życiu
  • bolesne, spięte mięśnie karku po pracy przy komputerze, dłuższej jeździe samochodem,

kręgosłup piersiowy

• klatki piersiowej
  • dyskopatia – częste promieniowanie bólu pod łopatkę lub wzdłuż żeber do przedniej ściany
  • choroba Scheuermanna
  • skolioza
  • choroba Bechterewa

kręgosłup lędźwiowy

• dyskopatia
  • rwa kulszowa
  • kręgozmyk
  • złamania kompresyjne kręgu
  • stan po operacji kręgosłupa lędźwiowego
  • zmiany w obrębie stawu krzyżowo-biodrowego

W terapii zespołów bólowych kręgosłupa staramy się przede trafnie zdiagnozować problem pacjenta i ustalić najbardziej prawdopodobną przyczynę bólu. Leczenie prowadzimy przy pomocy metod terapii manualnej, metody McKenzie i masażu leczniczego. Dla utrzymania efektów terapii zalecamy określone ćwiczenia (najczęściej ćwiczenia metody McKenzie, ćwiczenia rozciągające i stabilizacyjne)

Przerwa wakacyjna

Informujemy, że z powodu urlopu w dniach 25/07 – 24/08/2014 gabinet będzie nieczynny.

Zapraszamy Państwa na zabiegi od 25/08/2014.